fredag 16 oktober 2015

Flykting ihjälskjuten

Ibland undrar jag om media inte har någon skam i kroppen. I sin iver att driva en politisk ideologi, så verkar de inte dra sig för att ägna sig åt faktiskt ren och skär verklighetsförfalskning, eller i alla fall ge sken av att oskyldiga har drabbats av "Fortress Europe".

Jag läser följande rubrik på SvD: "Gränsvakter sköt ihjäl flykting i Bulgarien"

Det låter på rubriken och även ingressen som om en afghansk flykting sköts ihjäl med berått mod vid den Bulgariska gränsen av "elaka" gränsvakter.

Men sen börjar sanningen krypa fram längre ner i texten. "Flyktingens" flyktingstatus var inte etablerad på något sätt. Utan definitionen längre ner i texten blir illegala migranter som olagligen försökte passera gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. De illegala migranterna var 48 stycken och dessutom beväpnade, oklart hur och var aggressiva och vägrade att lyda bulgariska gränsvakters order/instruktioner om att inte passera gränsen olagligen. Typen av beväpning är i sak oväsentlig, som flera civila israeler kan vittna om, så dör man alldeles utmärkt av vanliga köksknivar.

Men jag ställer mig frågan, varför väljer SvD att rubriksätta artikeln på ett sätt som antyder att någon stackare som är lagligen klassad som flykting skjuts ihjäl med vilje, medans det faktiska händelseförloppet tyder på en legitim nödvärnssituation för de bulgariska gränsvakterna?

Med den här typen av urusel journalistik kan jag bara komma fram till två möjliga slutsatser. Antagligen är journalisten totalt inkompetent, eller så finns det en medieagenda vad gäller migration. Jag föredrar den enkla lösningen, dvs. inkompetensen, före konspirationsteorin.

Men någonstans börjar man fundera på hur mycket inkompetens det kan finnas i en samlad journalistkår.


1 kommentar:

  1. Det finns lika mycket inkompetens i en journalistkår, som i samlad svensk befolkning

    SvaraRadera